Premises

Premises
25.08.—25.09.2022
Ausstellungsraum Klingental
Jan van Oordt / La Dépendance:
With contributions by  Geraldine Tedder, Mathis Pfäffli, Sadie Plant, Fabrice Schneider, Daniela Brugger, Riverside (Andreas Kalbermatter, Dominic Michel, Mia Sanchez), vorstellen.network (Axelle Stiefel, Phillip Klein, Elisa Storelli), Arnaud Wohlhauser, TETI Group (Anne-Laure Franchette & Gabriel Gee), Vivian Wang, Manuel Schneider, Ludwig Berger, Julie Semoroz, Florian Eitel

 

Pépinière
Stahl, Farbe, Kunststoff, Draht (verlassenes Gewächshaus in St.Imier); 1760 × 780 × 290cm (2022)

Days
Öl auf Jute; 110 × 160cm (2022)


Umwelt II
Öl auf Jute; 140 × 198cm (2022)

Umwelt I
Öl auf Jute; 140 × 198cm (2022)

Livelyhoods
Öl auf Jute; 380×198cm (2022)
La Dépendance Vinyl Collection; Turntable; Mixer; Audiosetup in the adjacent room (Veranstaltungsraum)
Drawings for la Dépendance
Ordner mit A6 Zeichnungen aus der Sammlung (2017-ongoing)

Veranstaltungsraum
Seekiefersperrholz, pigmentiertes Bodenöl, Veranstaltungstechnik; Mobiliar von La Dépendance,
Video HD 31.42min. (2022)

Veranstaltungen:

24.8
Eröffnung mit Cidre & Suppe und einer Auswahl aus der Plattensammlung von
La Dépendance zusammengestellt von Daniela Brugger

28.8.
Library Portraits – Geography of la Dépendance’s book and vinyl collection;
Präsentation von TETI Group
As part of of an ongoing research on artist libraries Anne-Laure Franchette and Gabriel Gee (TETI Group) visited the book and vinyl collection of La Dépendance and present their findings in a spacial interpretation.

1.9.
«vorstellen.network»,
Vortrag & Präsentation von Axelle Stiefel, Phillip Klein, Elisa Storelli

vorstellen.network is a platform for exchange between artists inspired by the open-source model of wikipedia and github.vorstellen.network participates in the exhibition with a Fliegendes Blatt, a single-page printed journal issued from the platform, presenting itself as an instant of a conversation.

2.9.
The Proximity Effect, Zum Hören der mikrofonierten Landschaft
Vortrag und Listening Session mit Ludwig Berger

Während seiner Residenz in La Dépendance nahm Ludwig Berger mit hochsensiblen Mikrofonen Heuschrecken, Nacktschnecken und Unterwasserpflanzen aus mikroskopischer Perspektive auf. Ausgehend von diesen und weiteren Feldaufnahmen geht er dem Effekt von klanglicher Nähe zu nicht menschlichen Körpern in der Landschaft nach. Wie verändert sich in diesem Massstab das Verhältnis zwischen Aufnehmenden und Aufgenommenem? Welche neuen Zugänge und Beziehungen entstehen wenn wir uns den Hören von Nacktschnecken-ASMR, photosynthesischen Beats, singenden Bäumen und schmelzenden Gletschern hingeben?

3.9.
MATINÉE
Screening compiled by Riverside (Andreas Kalbermatter, Dominic Michel, Mia Sanchez)
Ursula Mayer, Interiors, 03:50, 2006 ; Andreas Angelidakis, IOLAS, 08:30, 2014; Franz Harland, The Houseguest, 31:00, 1988; Valeska Grisebach, Sehnsucht, 80:00, 2006

4.9.
Boustrophedons
Arnaud Wohlhauser invites Eric Wittersheim (anthropologist and filmmaker, lecturer at EHESS, Paris) for a discussion on the history of neo-rural movements in France, taking as a starting point “Allers-retours à la Terre”, a film he co-directed in 1997. Accompanied by the screening of “Autonomies” and « La cabane de Hans”, two films by the French artist Marie Preston, shot in 2014 in the Pays de Tulle.

16.9.
Anarchistische Uhrmacher
150 Jahre antiautoritärer Kongress von St.Imier,
Vortrag von Florian Eitel
In der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts waren die Gemeinden St. Imier und Sonvilier Zentren sowohl des Kerns der einflussreichen anarchistischen Juraföderation als auch der lokalen Uhrenindustrie. Ein wichtiges historisches Ereignis war der Kongress von 1872 in St.Imier welcher zur Gründung der 1.antiautoritären Internationalen führte. Warum bekannten sich Uhrenmacher im Tal von Saint-Imier in der Schweiz zum Anarchismus? Die Untersuchung von Florian Eitel widmet sich dieser mikrohistorische Globalgeschichte und analysiert, wie eine noch heute global aktive politische Bewegung entstand und funktionierte.

18.9. Sonntag 20–23 Uhr
Catalogue
Screening organisiert von Geraldine Tedder
A continuation of the screening held at La Dépendance in 24.07.2020, which brought together four intimate portraits of a girl, a boy, a young mother, an old mother – with a series of sketches by Margaret Tait acting as an intermezzo. The screening Catalogue, whose title has been taken from a work by Holly Antrum, that will be part of the programme, will too focus on films portraying in one way or another – this time of poets and their work.
In three parts – Premise, Catalogue, Outward – the screening programme brings together works that focus on poets and poetry. Both portraits of poets and films conceived as a poem or both, the works by Holly Antrum, Mary Helena Clark, Evan Ifekoya, Ben Rivers and Stephan Sutcliffe carry the intimacy of approaching someone else’s voice with one’s own. “My business is words. Words are like labels, or coins, or better, like swarming bees” // “Your business is watching my words. But I admit nothing.”
Premise
Stephan Sutcliffe, Said the Poet to the Analyst, 2009, 2 mins
Stephan Sutcliffe, O Come all Ye Faithful, 2007, 1 min, on Cristopher Logue
Catalogue
Mary Helena Clark, The Dragon is the Frame, 2014, 14 mins, on Mark Aguhar
Holly Antrum, Catalogue, 2014, 19 mins, on Jennifer Pike
Evan Ifekoye, Okun Song, 2016, 3 mins
Outward
Ben Rivers, Look Then Below, 2019, 22 mins, with Marc von Schlegel

 

24.9.
Resonances,
Live Sets von
Julie Semoroz (Vocal Drones),
Manuel Schneider (Modular Synth, Ambient),
Vivian Wang (Sonic Intersections)
Jan van Oordt (Field recordings, La Dépendance Vinyl Collection)

Manuel Schneider (Modular Synth, Ambient)

Vivian Wang (Sonic Intersections)

Julie Semoroz (Vocal Drones)